Kétszáz új munkahelyet teremt a Mastergood a kisvárdai baromfivágó-üzemében, jövőre pedig már évente 40 millió csirkét vágnak - írja a Világgazdaság. A lap szerint az új piacok közt van Ázsia, Afrika, és a brit Tescóban is magyar csirkét vesznek majd a vásárlók.
A cégcsoport baromfinevelő ága a Baromfi Coop, amely minimális saját földdel rendelkezik. Integrátori rendszerben azonban nagyjából öt és félezer hektárnyi területen termeltetnek takarmánynövényeket. A cégcsoport a VG szerint komoly új piacokat talált a közelmúltban Ázsiában és Afrikában, valamint Nagy-Britanniában.
A foglalkoztatás növelésére az ad lehetőséget, hogy az alapanyag-termelésért felelős nyírkércsi Baromfi Coop (BC) Kft. 4,3 milliárd forintos beruházással fejlesztette szülőpár, keltető és broilercsirke-hizlaló telepeit, a feldolgozást végző kisvárdai Master Good Kft. pedig 1,5 milliárdból bővített baromfi-feldolgozó kapacitásait. A beruházások nyomán az MG jövőre 34-35 milliárd forintos árbevételt prognosztizál az idénre várható 27-28 milliárd helyett.
Október végétől-november közepétől beindítja a második műszakot is kisvárdai baromfi-feldolgozó üzemében a Master Good csoport – jelentette be Bárány László. A Master Good Kft. április közepétől a broilercsirke-vágást egy műszakos munkarendben heti ötről hat napra növelte, miután a heti vágásszám a korábbi 500 ezerről 600 ezerre bővült. Október végétől azonban a hetente levágott csirkemennyiség további 150 ezerrel, 750 ezer darabra növekszik, így a csoport ismét a heti ötnapos, de kétműszakos munkarend bevezetése mellett döntött. A változtatással az MG 1035 fős mai dolgozói létszáma további 220-230-al bővül, és ez több mint 20 százalékos munkahely-növekedésnek felel meg a foglalkoztatási szempontból nehéz helyzetben lévő kelet-magyarországi térségben – húzta alá a tulajdonos.
Korszerűsítettek, beruháztak
A dolgozói létszám növelését az tette lehetővé, hogy a Master Good Kft. tavaly önerős beruházással 1,5 milliárd forintból fejlesztette feldolgozó-kapacitásait, a Baromfi Coop Kft. pedig 4,3 milliárdból folyamatosan bővítette alapanyag-termelési tevékenységeit. Ez utóbbihoz a BC 1,5 milliárd forintos uniós támogatást is igénybe vett, amelyet az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) állattenyésztési telepek korszerűsítésére (ÁTK) kiírt pályázatán nyert el. A forrásokból a Baromfi Coop már korábban korszerűsítette két szülőpártartó telepét, míg három broilercsirke-hizlaló telepén 17,6 ezer négyzetméter új férőhelyet alakított ki. Augusztus közepére pedig befejeződik az a beruházás is, amelynek révén bővülnek a BC naposcsibe-keltető kapacitásai is.
A fejlesztések nyomán a cégcsoport éves szinten 12 millióval több, csaknem 40 millió naposcsibét állíthat elő az eddigi 26-27 millió helyett. Bárány László szerint ez lehetővé teszi, hogy az MG teljes integrációja saját termelésből származó, ellenőrzött naposbaromfihoz jusson, amely állategészségügyi és minőségi szempontból is kiemelt tényezőnek minősül. A kapacitásbővítések végeredményeként a levágható broilercsirke-mennyiség évi 7,5 millió darabbal növekszik, így a csoport az eddigi 25-26 millió helyett összesen évi 32-33 millió csirkét dolgozhat fel 2013-tól. A termelésbővülés érezteti hatását az MG árbevételében is, amely jövőre előreláthatóan több mint 20 százalékkal, 34-35 milliárd forintra növekszik az idénre várt 27-28 milliárd helyett.
Külpiacokon értékesít
A cégcsoport a többlettermékeket nem „zúdítja rá” a hazai piacra, ahol – elsősorban a rendkívül magas általános forgalmi adó miatt – most egyébként is legfeljebb néhány százalékos árnövelést lehet elérni – jelentette ki a tulajdonos. Az MG ehelyett plusztermelésének 95 százalékát a külpiacokon értékesíti, ahol árérvényesítési lehetőségei is jobbak. A csoport ma összesen huszonnégy országban ad el csirkehúst, amelyek között nem csak uniós és térségbeli, hanem távol-keleti és afrikai államok is szerepelnek. A növekvő termelési méret – állapította meg Bárány László – lehetőséget ad arra is, hogy az MG egyszerre több országba is nagy mennyiségben értékesíthesse termékeit. A Master Good a közép-kelet-európai régióban az egyetlen olyan vállalkozás, amely főbeszállítója a McDonalds’s-OSI csoportnak. A közelmúltban az OSI Food a kapcsolatbővítés érdekében újra megkereste a vállalatcsoportot, mivel a McDonald’s a közeljövőben a marhahús rovására növelni kívánja csirketermékei forgalmát – mondta a tulajdonos.
VILÁGGAZDASÁG 2012.11.07